НЕЗАПЕРЕЧНА КРИТИКА
Січень 2012 |
Український літературний канон: перезавантаження |
Ярослав Поліщук |
Агеєва В. Апологія модерну: обрис ХХ віку: статті та есеї / Віра Агеєва. – К.: Грані-Т, 2011. – 408 с. (Серія: De profundis).
В українському літературознавстві віддавна найгостріші дискусії викликає питання заповнення (точніше: перезаповнення) канону ХХ сторіччя. Ці дебати то стихають, то наростають з новою силою. Досить згадати хоч Ніяк не можна обійти цю проблему при написанні поважних праць і монографій на тему укрліту, тому-то вона неодмінно присутня в кожній подібній студії. Ось і в щойно опублікованій книжці Віри Агеєвої питання перегляду літературного канону порушується неоднораз, причому авторка робить це відверто й гостро, можливо, навіть трохи провокаційно щодо традиційно налаштованого читача. Яку ж модель новітньої української літератури пропонує відома дослідниця, професор «Києво-Могилянськоїакадемії»?
Розмову про «здобутки та перспективи» провокує сам факт появи цієї книжки, амбітність її надзавдання. По-перше, минає двадцять літ функціонування українського літературознавства в умовах незалежності. Це було двадцятиліття новаторських інтерпретацій, затятих дискусій, скандальних оскаржень, переписування канону – словом, непрості будні, що нерідко нагадували стан затяжної війни з раптовими атаками та несподіваними перемир’ями й затишшями. І хоча й по сьогодні дим від перепалок ще не розвіявся, настала пора підсумків, хоча б проміжних. По-друге, авторка книжки свідома такої потреби й добровільно зголошується на роль підсумовувача попереднього століття (чи пак
Віра Агеєва представляє в «Апології модерну» процесуальну якість нашої красної словесності. Призма, крізь яку авторка пропонує дивитися на літературу, загалом передбачувана. Про модерність і модернізм говорено-дискутовано в останні роки багато, часом надміру багато, аж до знудження. Проте, як не крути, історію новітнього письменства доводиться уявляти саме так – як історію спроб (вдалих або невдалих, то вже інша річ) модернізувати національно-культурний дискурс. А що література в ньому займала таки провідну позицію, то й вага проблеми набуває стратегічного значення. Отож
Саме таке завдання й важиться розв’язати Віра Агеєва. Причому авторка книжки цілком свідома його «непідйомності». У вступному слові, оголошуючи читачеві основні теми та мотиви дослідження, вона зазначає, що не претендує на абсолютну істину. Проте два критерії, які наводить, добре взаємодоповнюються у праці: «Письменники, творчість яких я бралася аналізувати, перш за все були мені по-читацьки найцікавішими з-поміж інших. Але поза тим саме вони, з мого погляду, яскраво репрезентують (аж ніяк його, звісно,не вичерпуючи!) канон українського модернізму» (с. 7). Щодо першого застережень немає: звісно, авторка реалізує власну візію, власну компетентність і часами інтуїцію, і це її абсолютно легітимне право ( C |



Найважливіше
з теорії детективу!
Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com
ОГОЛОШЕННЯ
До уваги передплатників!
Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!
Передплатити журнали можна:
на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;
за телефоном:
(044) 454-12-80;
у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ
«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»
(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!
Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.
Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.
Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.
Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").