Квітень 2012

Театр дії

Тетяна Куйдобро

 

Сьогодні простір приміщення театру частково втрачає функцію. Спершу було важливо створити комфортні умови для глядача, таку материнську утробу, де він спостерігатиме за життям–таким, яким його собі уявляють драматурги й режисери. Тепер театр розширює простір і залучає нову аудиторію. Це не революція, а історично виправдана ситуація. Театр відтворює реальність, і з глядача-спостерігача поступово створює глядача-співучасника. Новий театр проривається в реальність і спирається на імпровізацію. Вистава в приміщенні театру втрачає себе, як подія, якщо розуміти слово буквально, тобто вона перестає бути спільним переживанням групи людей спільної дії.

Першими вуличними акторами-провокаторами були філософи. Діоген один із перших практиків акційного театру.

Досліди Діогена

Одного разу Діоген прийшов на лекцію до Анаксимена Лампсакського, сів у задніх рядах, дістав із мішка рибу й підняв над головою. Спочатку обернувся один слухач і став дивитися на рибу, потім другий, потім майже всі. Анаксимен обурився: «Ти зірвав мені лекцію!» «Але чого варта лекція, – сказав Діоген, – якщо якась солона рибка звела нанівець твої міркування?»

Інший дослід Діогена відбувся на міській площі. Філософ читав лекцію, тоді заверещав по-пташиному, і навколо зібралася сотня роззяв.  Свій дослід Діоген прокоментував так: «Ось, афіняни, ціна вашого розуму: коли я говорив вам розумні речі, ніхто не звертав на мене уваги, а коли защебетав, як нерозумний птах, ви слухаєте мене роззявивши рота».

Видатним актором був також Сократ. І якщо Діоген був актором дії, то Сократ проповідував слова в дії – діалог. Єретика й каламутника громадського спокою висміяли в комедії Аристофана "Хмари". Постановка відбулася в 423 році до н.е., Сократ був зображений майстром «кривих речей». Вистава була пророчою. Зрештою, Сократа звинуватили, що він не визнає богів, вводить нових богів і розбещує молодь. Звинувачення Сократ прийняв зі словами: «Не мене, Сократа, судите ви, а самих себе».

У нашої ери свої теоретики театру. Одним із перших вийшов за межі сцени Єжи Ґротовський.

«І я вирішив: якщо саме первісні обряди викликали театр до життя, то, значить, через повернення до ритуалу, у якому беруть участь дві сторони: актори, або корифеї, і глядачі, або власне учасники, можна відтворити такий церемоніал участі: реакцію відкриту, вільну, природну».

Єжи Ґротовський, «Театр і ритуал»

Введіть ваш абонентський код, щоб читати далі :

Система OrphusПомилка в тексті? Виділіть її та натисніть: CTRL + ENTER

Найважливіше
з теорії детективу!

Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com

Читати журнал "Дніпро" Статті

ОГОЛОШЕННЯ

До уваги передплатників!

Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!

Передплатити журнали можна:

на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;

за телефоном:
(044) 454-12-80;

у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ

«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»

(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!

Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.

Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.

Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.

Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").