Травень 2012

Внутрішнє cвітло Одіссеаса Елітіса

Оксана Баніт

 

 «Той, хтобезстрашно

                                                               показав незахищеність людини

                                                      у світі, що розірваний конфліктами»

 

«Це чуттєвий поет, котрий відкидає песимізм і вплітає в сюрреалістичні образи грубі реалії життя. Елітіс –голос надії та оголеної сили. У ньому світло і тепло, пробудження самого себе, свого тіла й духу…» –саме такими словами професор сучасної грецької літератури Кілі вкотре виголосив красномовні похвали Сину Греції.

Коли він почав писати вірші, то відмовився від свого прізвища Алепуделіс. Батьки Одіссеаса були знаними підприємцями-миловарами.  Елітіс намагався уникати винагород протягом життя, бо вважав поезію «місією, яка не потребує нагород». Отож він вигадав собі псевдонім, у якому поєднав Грецію (Еллас), надію (Елпіда), свободу (Елефтерія) і втілення краси Єлениз поеми «Одіссея».

Становлення молодого грецького поета-модерніста Елітіса відбулося під впливом французького митця Поля Елюара. Одіссеас почав публікуватись у тринадцять років –тоді ще в дитячих журналах. Уже незабаром Елітіс писатиме складні метафоричні вірші, які нагадують Лорку своїм строєм, хоча поетичні образи виникали із цілком відмінних середземноморських реалій, інакшого етнічного колориту.

Сонце справедливості розумне

І святого мирта гілка преславна,

Я благаю –не покидайте країну мою!

Ледве торкаючись Азії і легко спершись на край Європи,

В небесах стоїть вона,

Ох, і в морі вона одна.

(«Гідно оцінити»)

У сімнадцять років поет відкрив для себе сюрреалізм. Згодом був повністю захоплений літературою та вченнями сюрреалістів, які працювали над доповненням давньогрецької традиційної літератури новою. Пізніше Елітіс пояснить свої мотивації так: «Багато граней сюрреалізму я не можу прийняти. Та все ж я вірю, що це - перша й остання школа мистецтва в Європі, яка мала на меті дбати про духовне задоволення й була проти раціональних устоїв. Відколи сюрреалізм, неначе ураган, зруйнував раціоналізм, він звільнив для нас місце, аби ми могли пов’язати себе з рідною землею та поважати грецькі реалії без законів та забобонів, які панували з часів Ренесансу».

Він оперує сюрреалізмом, поєднує низьке з високим, але при цьому його вірші не грубішають. Саме ці риси непереборного лірика стають маніфестом його першої збірки "Орієнтири". Вірші з неї –джерело радості та світла, вони оспівують грецькі ландшафти як ідею досконалого матеріального задоволення світом і моральної чистоти. Блакитне море, лазурове небо, егейські острови з білими хатами й голими горами, древні амфори та руїни, теплі літні полудні й перемінні вітри і є тим місцем, де життя  –визволене й тріумфуюче, містичне й сповнене сенсом.

Нескінченним здається радісний гам, іскри торкають чола метеорів.

І тепер тихо-тихо відкривається таємниця,

Солодко-солодко народжується ранок.

Тіло живе, буття, людина.

(«Клепсидра невідомого»)

Тогочасним поетам випало сформувати нове покоління грецької літератури. Вони боролися проти кафаревуси –навмисне архаїзованої, офіційної літературної мови, яка сформувалася на основі класичної грецької, а обирали на противагу живу, розмовну.

«Сільське відкрите серце» молодого поета Елітіса –це борг сюрреалізму. Але, як висловився Одіссеас, він не служив сюрреалізму, а звертався до сюрреалізму, аби той служив йому.

Коли сповілись усі хмари,

Введіть ваш абонентський код, щоб читати далі :

Система OrphusПомилка в тексті? Виділіть її та натисніть: CTRL + ENTER

Найважливіше
з теорії детективу!

Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com

Читати журнал "Дніпро" Статті

ОГОЛОШЕННЯ

До уваги передплатників!

Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!

Передплатити журнали можна:

на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;

за телефоном:
(044) 454-12-80;

у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ

«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»

(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!

Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.

Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.

Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.

Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").