Листопад 2011

БАТЬКИ ТА ДІТИ, або ЄДНІСТЬ ПРОТИЛЕЖНОСТЕЙ

Прадавні люди уявляли світ як величезне дерево, яке поєднує землю й небо. Це був зразок космоустрою, адже в образі світового дерева поєдналися уявлення наших пращурів про час, простір, життя і смерть. Одночасно в їхній уяві сформувалася розгалужена система протиставлень: верх — низ, земля — небо, життя — смерть, день — ніч, літо — зима, чоловік — жінка, вогонь — вода, парне — непарне, праве — ліве, пряме — криве. Сьогодні теоретики й історики літератури мають напохваті чимало термінів, щоб описати світ красного письменства у його протилежностях: дихотомія, дилема, бінарні опозиції... Літературознавці протиставляють чоловіче й жіноче письмо, поетів і прозаїків, майстрів пера і початківців, покоління батьків і дітей.

 

В українській літературі ХХ століття генераційний поділ склався одразу після визвольних змагань і встановлення радянської влади, коли в літературу прийшло цілком нове покоління, виховане революційними вітрами. Звісно, воно теж не було однорідним, передусім з ідеологічних переконань. Тут були й колишні боротьбисти, і вояки армії УНР, і червоні командири. Але вони вперто й свідомо протиставляли себе старшим, дореволюційним письменникам, і то був типовий конфлікт батьків і дітей. Поруч із плужанами, гартянами, ваплітянами, ланківцями, вусппівцями, молодняківцями жили й працювали Степан Васильченко, Гнат Хоткевич, Микола Чернявський, Микола Філянський, Дніпрова Чайка, Людмила Старицька-Черняхівська. Дехто зі старших літераторів приєднався до новостворених літературних організацій, як-от Юрій Будяк і Віталій Товстоніс поповнили лави Спілки селянських письменників «Плуг».

Але й серед пореволюційного покоління письменників одразу з’явилися «батьки» і «діти». Тогочасні критики цілком у дусі доби назвали цей генераційний поділ призовами: перший літературний призов, другий, третій... «Перші хоробрі» — ця красива метафора з доброго почину Михайла Ялового закріпилася за письменниками, які загинули у вирі визвольних змагань: боротьбистів Гната Михайличенка і Василя Чумака розстріляли в Києві денікінці, Андрій Заливчий загинув у Чернігові під час повстання проти гетьмана Скоропадського. Незаперечний авторитет серед письменників мали перші організатори української радянської літератури Василь Еллан-Блакитний і Сергій Пилипенко. Останнього молодь любовно називала Папашею. За словами Петра Панча, це стало його другим ім’ям, а Марія Романівська пояснювала: «Тепер, у наші часи, звертання “папаша” звучить буденно, навіть фамільярно. Але колись на вустах у нас, письменників-початківців, звучало зовсім по-іншому. У цьому прізвиську було все: тепло, батьківська підтримка, людяність, товариськість. Одне слово, міцне плече тата, на яке можна було спертися й не боятись нічого... Для нас, молодих плужан (найстаршому навряд чи сягало за двадцять), Папаша здавався не тільки мудрим, а й старим, хоч йому, певно, було тоді не більше 30–32 років».

Іван Сенченко лише на схилку літ задумався над генераційною різницею між літераторами 20-х років, що їх він ціле життя сприймав як одне цілісне покоління: «Довгий час мені здавалося, що всі ці люди в однаковій мірі спричинилися до того бурхливого розвитку літератури в середині десятиріччя... Та зовсім недавно мені спало на думку, що тут, власне, ми маємо діло з представниками двох поколінь. З одного боку стоять студенти — Г. Коляда, О. Копиленко, І. Сенченко, учитель А. Панів, комсомольський інструктор Іван Шевченко і з другого — люди зовсім іншого гарту. Цю свою думку почну розвивати від себе. Я числився в тих списках, але поставимо запитання: який з мене міг бути письменник, коли я, власне, й на світі не жив, хліба сам заробляти не вмів і прийшов у літературу зі шкільної лави? Звісно, яловий з мене був письменник в ті роки. Треба пожити на світі, дізнатися, почім ківш лиха. На таке пізнання пішло у нас — у кого п’ять, в кого шість, у кого ще більше років. Чи не впадало вам у вічі, що цілий ряд молодих і наймолодших письменників, імена яких з’явилися на початку двадцятих років, по-справжньому зуміли своє слово сказати лише багато пізніше — чи наприкінці двадцятих років, чи аж на початку тридцятих? І це не випадково».

Введіть ваш абонентський код, щоб читати далі :

Система OrphusПомилка в тексті? Виділіть її та натисніть: CTRL + ENTER

Найважливіше
з теорії детективу!

Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com

Читати журнал "Дніпро" Статті

ОГОЛОШЕННЯ

До уваги передплатників!

Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!

Передплатити журнали можна:

на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;

за телефоном:
(044) 454-12-80;

у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ

«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»

(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!

Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.

Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.

Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.

Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").