Липень 2011

Уроки творчості Чеслава Мілоша. Від філософії буття до абетки.

Ярослав Поліщук

Триває рік Чеслава Мілоша, приурочений 100-річчю від дня народження одного з найбільших поетів сучасної доби. Сусідня Польща, свідома величі цієї постаті, ініціювала ювілейні заходи, що відбуваються в усьому світі. Зрештою, поет був істинним громадянином світу, отож логічно, що його творча спадщина також належить не лише рідній країні та національній культурі, вона промовляє до сучасників у найширшому розумінні цього слова. У цьому випадку світове визнання вдало збігається з універсальністю таланту, що спричинився до збагачення різних національних культур, а передусім польської, литовської, американської, до яких Мілош був найбільшою мірою причетний своєю біографією.

Рік Мілоша – це також зручна нагода, аби замислитися над рецепцією його творчості. Ця тема неодмінно з’являється в численних статтях. Стурбованість з приводу того, що твори Мілоша втрачають популярність, що глибина його думки не знаходить у сучасному світі належного поцінування, все частіше висловлюють критики. Якщо про це не по-ювілейному відверто говорять у Польщі, то що казати про Україну, в гуманітарному просторі якої Ч. Мілош лишається постаттю ледве пізнаваною? Випадає похвалитися хіба що виданням кількох книг поета, котрі з’явились упродовж двох останніх десятиліть, себто в пору вже незалежної держави. Однак відгук цих творів серез читацької авдиторії лишається мінімальним.

Його вірші, що характерні художньою досконалістю, разом з тим порушують глибокі філософські питання, проблеми буття й сутності речей. У своїй глибині ця поезія релігійна, вона концентрує увагу читача на засадничих питаннях на взір: Як можливо, щоб милосердний Бог створив світ, сповнений страждання, кривди і смерті? Як пережити найбрутальнішу суперечність світу, коли неймовірна краса поєднується з найжорстокішим підступом? Як пояснити безрозсудність людини, що створила найдосконаліші винаходи, а разом з тим губить сама себе, неспроможна жити у власноруч влаштованому, технічному й бездушному, світі? Яка доля чекає нас у ХХІ столітті, коли ХХ-й він позначився стількома великими трагедіями людства?

У рідній Польщі, де Чеслав Мілош є хрестоматійним автором, присутнім у шкільних підручниках, його твори щораз менше купують у книгарнях. А критики б’ють на сполох, називаючи поета „великим відсутнім”, як Александер Ф’ют у недавній статті, присвяченій його пам’яті. Тим часом творча спадщина Мілоша велика не тільки кількісно, вона дуже важлива для того, аби зрозуміти наш час, його духовні поривання й засади. Мілош виявляється дивовижно актуальним, коли його перечитувати сьогодні, вже по смерті поета, в умовах нового двадцять першого століття. Його думки, залишені нам у численним інтерв’ю та нарисах, зокрема 80-90-х років, коли поет освоювався з новою геополітичною дійсністю Польщі, Європи і світу, аж ніяк не застаріли, вони цілком на часі. Це і загальні характеристики ситуації, і особливо – оцінки гуманітарних аспектів життя, національних та загальнолюдських цінностей, літератури й культури.

 

Введіть ваш абонентський код, щоб читати далі :

Система OrphusПомилка в тексті? Виділіть її та натисніть: CTRL + ENTER

Найважливіше
з теорії детективу!

Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com

Читати журнал "Дніпро" Статті

ОГОЛОШЕННЯ

До уваги передплатників!

Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!

Передплатити журнали можна:

на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;

за телефоном:
(044) 454-12-80;

у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ

«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»

(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!

Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.

Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.

Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.

Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").