ТЕАТР І ДРАМА
Вересень 2011 |
Реторта |
Марина Соколян |
Дійові особи: Пан Твардовський Лесик Катаржина Олекса Дві прибиральниці Дім з примарами ДІЯ І Сцена виглядає як простора кімната старовинного маєтку: камін, кілька зловісних портретів, шафи з грубими спорохнявілими книгами, склянки, шкалики, скельця. На стінах таблички і вказівники, що підказує глядачеві – ми в музеї. Атмосферу доповнює розлоге павутиння в кутках та покинута кимось швабра. До кімнати, задкуючи, входить відвідувач – по всьому (фотоапарат на шиї, роззявлений писок) – турист. Гість швидко роззирається, простує до одної з полиць, там спиняється і дістає з кишені довідника. Тим часом на сцену виходить жіночка в синьому халаті. Інтуїтивно впізнаємо – прибиральниця, найбільший тутешній начальник. З підозрою позираючи на туриста, вона бере до рук швабру. Прибиральниця: Ви там... Тойво, давайте на вихід. Музей зачиняється. Турист запопадливо киває. Турист:Так-так, хвилинку. Жіночка дратівливо дивиться йому в спину. Прибиральниця: Кому кажу. Турист (захоплено штудіює довідник): Угу. Жінка зиркає на гостя, пару разів люто хвецяє підлогу шваброю, потім знизує плечима і йде собі. Залишившись на самотині, турист ховає довідника і бере з полички маленьку скляну колбочку. Мугикаючи щось немелодійне, роздивляється її на світло. До кімнати заходить ще один персонаж – худезний дід в чорному капелюсі з таким примхливим виразом лиця, мовби обід йому пішов на зле. Зобачивши діда, турист хутенько ставить колбочку, де взяв. Дід (невдоволено): Чого стовбичите? Не знаєте, де вихід? Турист (замислено): Вихід? Вихід – у кожного свій. Дід(глузливо зводить брови): Ти ба. Які ми дотепні. За хвилину ввімкнуть сигналізацію. Турист (запхавши руки до кишень): Ну звісно. А вас, мабуть, це не обходить, бо ви – скорботний привид чорнокнижника Бальтазара. Дід: Як ви лишень здогадались? Не збагну. Турист: Ну гаразд. Я йду – задоволені? Приємної вічності. Турист глузливо вклоняється і простує за двері. Дід (бурмоче під ніс): Якби моя воля... здати б усіх цих туристів до звіринцю... Туристікус вульгаріс: подорожує зграями, паразитує на минувшині, має третє око – на пузі... Дід підходить до полиці і бере до рук ту саму колбочку, якою був зацікавився турист. Дід (читає надпис): "Де ніхіль ніль нісі ніц..." Нараз все світло гасне і кімната опиняється в цілковитій темряві. Дід: Гм. Цікавий ефект. Десь неподалік лунає гуркіт і дзенькіт. "Кур-рва вавілонська! Бол-лячка єгипетська!" – долинає з-за завіс. Дід (незворушно): Ти ба. Які ми начитані. В кімнаті з’являється миготлива пляма світла – це турист з ліхтариком в долоні. Він розгублений і наляканий. Турист: Що це? Як це? Дід (погрозливо): Забарилися? Га? Дід рушає до туриста, той мимохіть задкує. Турист (панічно): Ви, теє... Не підходьте! Дід злостиво регоче. Дід: Я! Скорботний привид! Чорнокнижника! Бальтазара! Тут тобі й смерть! (турист відступає) - Гам! Турист: И! (випускає з рук ліхтарика, той гасне) Наступної миті світло знову вмикається – це дід намацує перемикач. Турист рачкує, шукаючи за ліхтариком. Дід (погордливо): Можете підвестися. Турист: Угу. В мене через вас лампа вибухла. А хороший же був ліхтарик, швейцарський! Як вам не соромно лишень, поважній літній людині... Дід: Це ви про мене? Та я ж – скорботний привид, і все, мені, як наслідок, по цимбалах. Турист: Не можна бути таким мстивим. Дід (глузливо): Не можна бути таким переляканим. Валер’янку пийте,бром, абощо. А чого ви досі тут? Дверей не знайшли? Турист: Знайшов. Дід: І що? Турист: І все. Клозєт. Фініш. Дід: Що це ви кажете? Зачинено? Турист: Угу. Дід (знімає капелюха і витирає спітніле чоло): Цікаво. Стійте тут, не ворушіться. Зараз піду гляну. Дід, виходить, залишаючи туриста на самотині. Той справді не ворушиться якусь мить, заклякнувши в чудернацькій позі, але за хвильку "відмирає", корчить писка навздогін дідові, імітуючи його войовниче "Гам!". Дід повертається, вочевидь страшенно незадоволений. Дід: Холєрні покручі свині й собаки! Телефон у вас є? Турист (сторожко): Для чого? Дід: Холєрний секс по телефону замовити, телепню! (роззирається) Треба в поліцію подзвонити. Турист: В поліцію? (насуплюється) Ні, немає. А на вахті? Дід: Та яка там вахта! (розлючено) Цим унікальним музеєм, його коштовною експозицією опікується хіба баба Клуня-що-на-білетах і її дурепа доня, Кася-старша-на-швабрах. Коли б хто знав – безцінний доробок славетного алхіміка Бальтазара, і – таке нехлюйство, такий занепад! Турист: Гм. А ви чого так переймаєтеся, пане? Ну, коли не зважати на те, що ви і є його занедбаний привид? Дід (гордівливо напинається): Я? Я, до вашого відома, останній справжній послідовник Бальтазара. Нащадок його генія і... деяких гм, окремих ідей. Турист: Ага. Генія. Авжеж. А вас не хвилює той факт, що ваш, як би це точніше... авторитет закатував у своєму підвалі як мінімум чотирьох безневинних людей? Дід (потискає плечима): Невдалий експеримент. Турист (затято): Здер шкуру... Дід: Це перебільшення. Турист: Випустив кров... Дід: Не всю! Слухайте, чого ви причепилися? У нашої, скажімо, фармацевтики, теж багато недоліків. Не кажучи вже про самолікування. Турист: Ага, головне – позбутися трупа. Коли аспірин не подіє. Дід: Пф-ф. Які ми бридливі. А яким це дивом ви тут опинилися? Людям що – варт’ лише кров’ю помастити, і вже туристична атракція. Турист :Піду я, ліпше двері посмикаю. Ану жяк пощастить вибратись із цього... атракціону. Дід: Авжеж, посмикайте. Дурне діло – нехитре. Невдовзі турист повертається і, не кажучи ні слова дідові, похмуро всідається на найближчий рипучий стільчик; змучено ховає обличчя в руках. Дід: Ну як, посмикали? Турист: Угм. Дід: То що ж, юначе, не журіться. Зранечку двері відкриють, і ви або підете собі любесенько додому... або – Бальтазарів дім збагатиться новою кривавою легендою. Завваживши переляканий погляд туриста, дід злостиво регоче. Дід: Та годі. Крім нас із вами тут немає жодної живої душі. Світло миготить, немовби десь порушено контакт. Дід та турист сполохано перезираються. Без жодного звуку на сцену впливає молода дама у великих круглих окулярах, поволі простує вздовж полиць і зупиняється навпроти колбочки. "Де ніхіль..." – починає читати вона, проте дід перериває її вправи неделікатним "Кхгмхгм!" Дама (істерично): Хто тут?! (Колбочка падає з її рук, проте не розбивається) Дід: Та лише два холєрних скорботних привиди. А ви як сюди просочилися? Крізь замкову шпарину в дамській кімнаті? Дама (поправляє окуляри, опановуючи ляк): Н-не розумію... Дід: Ні? А така ж з виду розумничка! Музей зачинено, причім завважте, з того боку. Дама (обертається до туриста): Він що, жартує? Турист: Цей тип? Він – навіженець із манією ритуальних убивств, але загалом – людина розважлива і до жартів не схильна. Жіночка панічно роззирається і, не кажучи ні слова, біжить з кімнати. За сценою чути легкий гуркіт, мовби від перекинутого стільця, стукання та притишене "Ой, мамо!" Дід злостиво шкіриться до туриста. |



Найважливіше
з теорії детективу!
Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com
ОГОЛОШЕННЯ
До уваги передплатників!
Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!
Передплатити журнали можна:
на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;
за телефоном:
(044) 454-12-80;
у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ
«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»
(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!
Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.
Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.
Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.
Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").