Письмо крила дає
Позакласний захід з української мови
10 клас
Письмо крила дає
Ведуча. Усі ми чули вислів "Є мова - є нація!" - так говорили і говорять авторитетні діячі як нашої, так і зарубіжної культур.
Ведучий. А мені дуже сподобалися слова А. Доде: "Поневолений народ, що хоронить свою мову, держить ключ від своєї в'язниці у своїх руках". І це справді так. Доказом цього є історія українців, євреїв, поляків, болгар, румунів...
Ведуча. Світовий досвід щодо мов великий і повчальний. Хоч яке мовне питання зачепимо, мимохіть спливуть аналогії. Скажімо, чи знаєте ви. що в Польщі проводиться конкурс на найкращого знавця польської орфографії, в якому беруть участь сотні тисяч людей? В один день, в один час уся нація - від президента до першокласника - сідає за стіл, аби писати диктант з рідної мови!
Ведучий. До речі, 22 травня 2001 р. на хвилях Українського радіо вперше було проведено радіодиктант. Відтоді така подія відбувається щороку. У цей день будь-хто в Україні може перевірити, як він знає державну мову, а водночас продемонструвати свою повагу й любов до неї.
Після проведення диктанту працівники радіо одержують багато листів з подяками. Усі без винятку учасники унікального конкурсу вважають цей день своїм святом. А дехто зізнається в тому, що раніше соромився говорити рідною мовою, розповідає про те, як учиться послуговуватися нею разом 3 онуками і правнуками. Передача змусила тисячі людей одночасно взятися за перо, відірватися від буденних справ і виявити громадянську активність, спонукала тисячі сердець забитися в унісон.
Ведуча. Віддавна щовесни проводиться в Україні олімпіада школярів з української мови та літератури, її учасники є і серед нас. (Називає прізвища)
Ведучий. Дедалі популярнішим стає і конкурс ім. Петра Яцика, мета якого - утвердження престижу української мови у світі. Дорогі друзі, а хто з вас брав участь у цьому змаганні? (Коли в залі підводяться кілька осіб, ведуча задає кожному хоча б одне запитання щодо конкурсу.)
Ведуча. Сподіваймося, що й ця зустріч - хай і не такого масштабу, буде внеском у нашу національну справу.
Ведучий. Загальне завжди залежить від конкретного. Тож запалімо, за словами Конфуція, свічку. Не нарікаймо на складну мовну ситуацію. До цього ж закликав російський поет В.Маяковський.
Учень читає вірш "Борг Україні" в українському перекладі Л.Первомайського.
Ведуча. Ця поезія спонукає нас переглянути або підкорегувати наші прагнення. Нині багато хто спрямовує зусилля на вивчення західноєвропейських чи східних мов, а до своєї, української, ставиться як до чогось другорядного.
Ведучий. Вивчаючи іноземні мови, деякі молоді люди прагнуть майже в усьому наслідувати німців, англійців, французів тощо. Пригадаймо, що з приводу цього сказав український педагог Костянтин Ушинський. На його думку, "...відмінність західного виховання полягає не в перевазі вивчення класичних мов на Заході, а в тому, що людина західна завжди більш за все і найближче знайома зі своєю вітчизною: з рідною їй мовою, літературою, історією, географією, статистикою, політичними відносинами, фінансовим станом тощо, а російська людина менш за все знає саме те, що їй найближче: свою батьківщину та все, що до неї відноситься". Як приклад учений наводить маленького швейцарця: він пише рідною мовою бездоганно правильно і говорить надзвичайно чітко й виразно, він дивує твердим і надзвичайно детальним знанням своєї батьківщини; таку ж особливість мають і маленькі німці, англійці, а ще більше американці.
Ведуча. На жаль, багато і малих, і дорослих українців рідною мовою говорять погано, переважно послуговуються суржиком, пишуть з помилками. Та й про свою батьківщину знають менше, ніж про чужі країни.
До речі, ти пам'ятаєш, коли написав перше в житті слово?
Ведучий. О, це був вагомий аргумент на користь моєї дорослості. Я писав батькам записки про те. що затримаюся на вулиці. І дуже радів з цього. Пізніше, коли почав писати літери автоматично, мене зацікавила історія слов'янської писемності, слов'янської абетки, витоки писемності взагалі.
Ведуча. Це дуже цікаві питання. І складні. Послухаймо, що підготували для нас учасники нашого свята
Звучать виступи на тему "Виникнення слов'янської й української писемності".
Ведучий. Подякуймо друзям за цікаву й пізнавальну інформацію. Наскільки уважно ви слухали виступи і як засвоїли нові відомості, перевіримо за допомогою гри.
Ведучапредставляє членів журі й учасників двох команд.
Ведучий. Кожна команда написала листа у вигляді піктограм до команди-суперниці. Правильно прочитавши лист, написаний малюнковим письмом, команда одержує 4 бали.
Лунає пісня "Абеткова молитва " (сл. І. Франка, муз. О.Білаша).
Команди озвучують листи. Журі оцінює відповіді.
Ведуча. Наступний конкурс - жеребкування. Гравці двох команд мають по черзі називати фразеологізми, до складу яких входять слова грамота, книга (книжка), письмо, читання та їхні похідні. Команда, яка останньою назве фразеологізм, одержує 3 бали і розпочинає кожен новий тур гри.
(М о ж л и в і в і д п о в і д і. Аз, буки - бери граматику в руки. Аз - били мене раз, буки - набралися муки. Аз - бив дяк раз, буки - не попадай дякові вдруге в руки. Ні бе, ні ме, ні кукуріку (ні бельмес). Ні бельмеса не знає. За титлу зачепивсь. Спершу аз та буки, а потім - науки. Грамота - не хвороба, літ не збавить. Грамоти вчиться - завжди пригодиться. Грамотний - видющий і на все тямущий. З книгою жити - вік не тужити. З книгою не знатися - від людей відстати. Книга мовчки все розкаже. Книгу читаєш, як на крилах літаєш. Письменний бачить вночі більше, як неписьменний удень. Письменному й книжка в руки. У неграмотного колос, а у грамотного - п'ять. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона від тебе - на сажень. Без книжки вчитись - як воду решетом черпати. Вченому й книги в руки. Даремно книжку читати, коли тільки вершки хапати. Де розумом не дійду, то в книжці знайду. Золото видобувають із землі, а знання - із книги. Книги для людини, що вікна для хатини. Книга допоможе у труді, виручить у біді. Не говори про все, що вичитати з книги зумів, а говори про те, що, прочитавши, зрозумів. Нема розумного сусіда - з книгою побесідуй. Писати - не язиком чесати. Пише, як курка (сорока) лапою. Як напише дурень, то не розбере й розумний. Читання - найкраще навчання. Слово - вітер, а письмо - грунт. Письмо очі коле.)
Конкурс "Телеграми й листи без літер"
Кожній команді пропонують кілька предметів, за допомогою яких африканські племена передавали якусь інформацію. Завдання: розшифрувати інформацію. За правильну відповідь команда одержує 4 бали, за частково правильну - 2 бали.
I команда одержує качан кукурудзи, куряче перо й
стрілу.
II команда одержує перо, обпалену тріску, рибину.
Ведучий. Мандрівники, що на початку ХХ ст. (!)побували в одному африканському племені, розповіли про цікавий різновид предметного письма: коли племені загрожував напад войовничого сусіда, старійшини встромлювали на дорозі, якою мали пройти вороги, качан кукурудзи, куряче перо й стрілу. Що це означало?
(Відповідь. "Якщо ви наважитесь зірвати хоч один качан кукурудзи на нашому полі і вкрадете хоч одну курку, ви всі загинете від наших стріл".)
Ведуча. У Тибеті відомий такий звичай: той, хто оголошує війну, надсилає ворогові гілку дерева, на якій стільки зарубок, скільки воїнів візьмуть участь у нападі; до гілки прив'язані перо, обпалена тріска, рибина. Що це означає?
(Відповідь. Перо вказувало на швидкість, з якою буде вчинено напад; обпалена тріска застерігала що воїни збираються все на своєму шляху спалити; рибина натягала на те, що воїнів буде потоплено.)
Ведучий. Поки команди читають "телеграми", я процитую уривок з роману Джека Лондона "Серця трьох": "Вони виїхали на галявину, - мабуть, хтось повирубував тут джунглі... Старий індіянин зупинив свого мула, провів пальцем по кількох ниточках священничого шнура і, вказуючи на гору, пояснив ламаною іспанською мовою:
- Тут сказано: "Там, де слід Божої Стопи, чекай, поки не засвітяться очі Чіа".
І він показав на вузлики однієї з ниточок, по яких він це "прочитав".
Як ви думаєте, що це за письмо?
Ведуча. Сподіваюся, що вичерпну, ще й наочну, відповідь нам дадуть наші помічники.
Демонстрування вузликового письма - кіпу.
Ведучий. Спасибі вам, шановні, що показали нам вузликове письмо.
Тепер слово капітанам команд.
Капітани оголошують відповіді па запитання конкурсу, а журі - оцінки.
Ведуча. Відомо, що на зміну малюнковому письму прийшло ієрогліфічне, яким пишуть і нині в Японії та Китаї. Народи цих країн люблять своє непросте письмо й не збираються з ним розлучатися.
Ведучий. Однак винайдення літер - невеличких простих малюнків, що відтворюють звуки, - унікальне досягнення людства. Цей винахід - своєрідне проникнення людини в атом мови.
Ведучий. Скажіть, чи доводилося вам передавати по телефону незрозумілі або складні для сприймання на слух слова за допомогою дуже поширених власних імен людей?
Ведуча. Звичайно. Я називаю імена, а співрозмовник складає їхні перші букви і відтворює складне слово.
Ведучий. Тому-то наш наступний конкурс так і називається: "Від назви літери до імені людини - один крок". Кожна правильна відповідь принесе командам 1 бал.
Отже, запитання для 1 команди. У кириличному алфавіті, який став основою сучасного українського, всі 43 літери мали словесні назви. У середині цього алфавіту є такі назви: рци, слово, твердо. Які літери кирилиці приховані в цих назвах?
(В і д п о в і д ь. Р, с, т.)
Ведуча. Я пригадую, що герой Франкового оповідання "Грицева шкільна наука" не міг відрізнити ш від г, люде від мисліте. І аж тепер зрозуміла, що йшлося про розрізнення не слів, а саме букв л і м. Справді, від букви до слова - один крок, хоча сучасні назви букв українського алфавіту є лише назвами букв і ніяких значень не мають. Проте деякі з них своїм звучанням збігаються зі словами. І я хотіла б, аби представники II команди назвали деякі з них.
(Відповіді, а, і, й - сполучники, у, в, з - прийменники, я - займенник тощо.)
Ведучий. Англійські журналісти стверджують, що найкоротше на землі прізвище складається з однієї фонеми. Це французьке прізвище О. (До речі, найдовше у світі прізвище має житель Стамбула: воно містить 43 літери.) Найкоротшу географічну назву також знайдено у Франції. Там є село І. Назви з однієї літери, але з двох фонем, мають річки Росії: Ю - в басейні Печори та Я - у пониззі Обі.
Ведуча. Це добре, що ти читаєш англійські журнали. Але чи прочитав би ти назву річки, яку назвав останньою, якби вона зображалася не традиційно, а, наприклад, так (демонструє написання букви я відповідно до кириличного алфавіту). Як бачиш, не тільки дівчата часом змінюють свою зовнішність, а й літери.
Запитання до І команди. Відомо, що нині літера щ відрізняється від ш діакритичним знаком - "хвостиком" справа внизу. Яка відмінність між цими літерами була раніше? Який вигляд мала літера щ у давнину?
(Відповідь. Літера щ мала вигляд тризуба - середня вертикальна лінія виходила за горизонтальну)
Ведучий. Запитання до II команди. Яку літеру колись позначав сучасний знак номера?
(Відповідь. Велику прописну літеру Н.)
Ведуча. Запитання до І команди. В українській мові 38 звуків. Серед них один звук за походженням "іноземець" - його запозичено з грецької мови. Народна мова українців довгий час не визнавала його і змінювала на інші. І тепер цей звук вживається порівняно в невеликій групі іншомовних слів. Який це звук?
(Відповідь. Ф.)
Ведучий. Запитання до II команди. Одна з букв веде себе найскромніше. Вона тиха, м'яка, самостійно нічого не вирішує і не вимовляє ні звука її вважають безголосою, завжди згадують однією з останніх. А виявляється - це одна з найактивніших букв. Без неї не може в багатьох випадках виявити себе аж 9 фонем. Яка це буква?
(Відповідь. Знак м'якшення: ь.)
Ведуча. Запитання до І команди. Скільки літер української абетки мають у кінці своїх назва?
(Відповідь. Чотири: к, х, ш, щ- ка, ха, ша, ща.)
Ведучий. Запитання до II команди. Назви скількох букв починаються з є?
(Відповідь. Шести: л, м, н, р, с, ф - ел, ем, єн, ер, ес, еф.)
Ведуча. Запитання до І команди. Які пари звуків завжди маскуються однією літерою?
(Відповідь. я, є, ю, і, щ.)
Ведуча. Запитання до II команди. Який звук можна в деяких випадках назвати невидимкою?
(Відповідь. Й.)
Ведуча. Запитання до І команди. Які три слова об'єднують 33 букви?
(Відповідь. Абетка, азбука, алфавіт.)
Ведучий. Запитання до II команди. У якому слові є сто літер п?
(Відповідь. Стоп.)
Ведуча. Поки журі підсумовуватиме бали, що їх набрати команди в цьому конкурсі, залучимо до гри команди вболівальників.
Пропоную уболівальникам І команди 10 карток з крилатими висловами і 10 карток з їхніми значеннями, а вболівальникам II команди стільки ж карток з початком і кінцем українських "красивих" формул вираження невдоволення. Завдання: встановити між ними відповідність. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
I. Від аз до іжиці - від початку до кінця. Від іжиці аз
не відрізнити - нічого не розуміти. Дати добро - доз-
волити. Не минати ні титли - робити щось дуже точ-
но, ні в чому не відхиляючись. Починати з азів - почи-
нати з початку, з найпростішого.
II. Бог би тебе... - любив. Матері твоїй шапка... -
грошей. Не будь тим... - що землю риє. Хай тобі повні
груди... - здоров'я будуть, щоб ти й дихнути не зміг!
Щоб тобі голову... - потилицею назад повернуло.
Учень читає гумореску Павла Глазового "Кухлик".
Журі оголошує результати конкурсу.
Ведучий. Якось я почув вислів: "Скільки хороших букв і скільки негарних слів". Справді лайлива, брудна лексика стала атрибутом мовлення багатьох ' сучасників. Па наших теренах це явище новітніх часів. Турецький мандрівник Елія Челебі, який в середині XVIII ст. побував в Україні, писав, що в українській мові йому вдалося знайти лише чотири лайки: дідько; свиня; чорт; щезни, собако! Щоб "випустити пару", психічно розвантажитися, наші предки створили формули вираження невдоволення, від яких не в'януть вуха, не псується настрій. У цьому ви переконатися, послухавши вболівальників II команди.
Ведуча. Лайки на зразок лайок баби Параски і баби Палажки з оповідання І.Нечуя-Левицького називають симпатичними - їх не сприймаєш усерйоз, вони навіть піднімають настрій.
Ведучий. Між іншим, валлієць Джон Аванс, який прожив 112 років, вважав, що він досягнув такого поважного віку лише тому, що ніколи не вживав брудної лайки і на його думку, саме лихослів'я руйнує нервову систему й цим спричинює хвороби.
Ведуча. Відомий психолог Дейл Карнеґі, автор популярної книжки "Як здобувати друзів і впливати щ на людей", вважає, що найсолодшим і найважливішим звуком для кожної людини є звучання її імені. Недарма й досі живуть перекази про те, що такі видатні полководці, як Македонський та Наполеон, знали імена тисяч своїх вояків.
Ведучий. "Голосні - це жінки, приголосні - чоловіки. Голосні - це самий наш голос, матері - що нас родили, сестри - що нас цілували... Отже, коли б у мовленні нашому були тільки голосні, ми не вміли б розмовляти - лише голосили б ними...
А приголосні мужньою своєю твердою вдачею впорядкували розкіш повені, стали дамбою, греблею, довгим молом, ясним річищем, що спрямовує води до свідомої праці. Усе ж, хоч і керують усім приголосні, хоч і вважають вони себе за справжніх господарів слова, - не на приголосних, а на голосних буває наголос у кожнім слові" - писав російський поет-символіст К. Бальмонт.
Ведуча. Крім того, він надзвичайно яскраво визначив характер звуків: а - найясніший, найголосніший звук, перший звук розкритого людського рота, як м - закритого; м'яке м, вологе а, сумне м… У м - мертвий шум зими, в а - чарівна весна... Урочисте безмежжя, просторінь є о: поле, море, обшир... У - музика шумів, відгук жаху... Белькотання хвилі чуємо в л, щось вологе, любовне - Ліана, Лілея. Переливне слово люблю...
Ведучий. А як ви відчуваєте звуки? Що вони для вас символізують? Саме про це ви мали написати в мініатюрі "Бо то не просто звук!".
За це творче завдання можна одержати до 5 балів.
Команди читають заздалегідь написані твори.
Ведуча. Дякуємо, друзі. Ви творчо поставилися до цього завдання і створили справжні поетичні мініатюри. Прошу журі оцінити роботи.
Журі виголошує оцінки.
Ведучий. До речі, вплинути на остаточний результат гри можуть глядачі, висловивши свою думку предметним письмом (квіткою, листівкою тощо) на користь улюбленої команди. Охочих запрошую на сцену.
Глядачі демонструють свої "листи", за що їхні команди одержують додаткові бали.
Ведуча. А зараз - гра з глядачами "Продовж вислів". Прошу журі зважити на оригінальність і дотепність створеного висловлювання. Зароблені в такий спосіб 1 - 3 бали глядач має право подарувати команді, яка йому сподобалася.
Найбільше дров можна наламати ... (пером).
Спочатку писали каменем, потім - пером і нарешті дійшли до... (ручки).
З тих пір, як з'явилася писемність, світ людей поділився на тих, що пишуть, і тих, хто ... (підписується).
Якщо хтось називає тебе людиною з великої літери, то ... (обов'язково перевір, з якої літери починається він сам).
Нерозумні чим грамотніші... (тим дурніші).
Журі оголошує результати гри.
Ведучий. Кілька років тому одеський письменник Олекса Різниченко видав книжку одноримок, які також засвідчили дивовижне багатство української мови. Одноримка - це вірш, переважно невеликого обсягу, усі рядки якого об'єднані спільною римою.
Ведуча. Пропонуємо обом командам протягом 2-3 хв. створити одноримку.
Лунає бадьора музика, після чого капітани виголошують складені одноримки, а журі оцінює твори 5-10 балами, враховуючи їхній зміст, образність, точність рими тощо.
Насамкінець журі називає команду-переможця.
Ведуча. Привітаймо команду з перемогою і побажаймо всім нам нових досягнень у царині рідної мови.
Ведучий. Наш ровесник з Луганщини, студент Київського національного університету ім. Тараса Шевченка Костянтин Перцовський у листі до редакції газети "Голос України" написав:
Я не люблю сала, не ношу вишиванки. Я не перепливав Дніпра і не вмію танцювати гопак. На моєму столі не лежить "Кобзар", а на стіні не висять рушники.
Три найважливіші для мене слова я сказав російською.
Я - українець?
Я вболіваю за "Динамо", за Кличків і Клочкову. Я бачив цю землю з ілюмінатора "Боїнга", але я повернувся. Мені не потрібні неонові міста й силіконові жінки. Я не житиму там, де вулиці без назв, а люди не знають, що таке ім'я по-батькові. Я залишуся тут. Тут земля ще не охолола від вогню і ще не стерлися на плитах імена незабутніх предків.
Тут дівчата читають у метро і пишуть вірші на парах з термодинаміки. Тут на грошах зображені поети, а не президенти. Тут жартують смішно й усміхаються чесно. З серця не викреслити п'ятої графи.
Я - українець.
Я люблю вузькі вулиці Львова і харківські проспекти. Мені рідні безтурботна Одеса, діловий Донецьк і легендарна Полтава.
Я не вірю патріотам на трибунах, але вірю патріотам в окопах. Я вірю у країну: я довіряю цьому повітрю - воно тримає купол, цим горам - вони тримають страховку, цим людям - вони додержують слова.
Я люблю стук підборів на Хрещатику, скрип снігу в Карпатах і шерех гальки на південному узбережжі Криму. Мені ніколи не забути української колискової і поцілунку на Андріївському узвозі.
Мені часто сниться неосяжне небо і поле соняшників. Мій син народиться тут.
Я - українець!
Ведуча. Дорогі друзі, маймо сміливість серцем і душею впевнено сказати: "Ми - українці!" Хай усіх нас єднає належність до великого народу. Плекаймо всі разом ту мову, яка дісталася нам у спадок від наших пращурів.
Авторство, на жаль, не встановлено
Джерело: http://allref.com.ua



Найважливіше
з теорії детективу!
Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com
ОГОЛОШЕННЯ
До уваги передплатників!
Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!
Передплатити журнали можна:
на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;
за телефоном:
(044) 454-12-80;
у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ
«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»
(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!
Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.
Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.
Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.
Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").