Минуще все, лиш слово не мине
Минуще все, лиш слово не мине
(сценарій лінійки, присвяченої Дню української писемності та мови)
Звучить пісня В. Малишева «Україна».
На лінійку виходять хлопчик і дівчинка. У руках запалені свічки. Читають «Молитву до мови» Катерини Мотрич.
Дівчинка: Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з Дніпровської води, від зорі і місяця народжена.
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого Духу.
Хлопчик: Мово! Велична молитва наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, І Бог Віра, і Бог Надія! Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого національного храму й не пускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, ганьби. Тож висвячувала душі козацького народу спасенними молитвами і небесним вогнем очищення, святими водами Божого річища, щоб не змалів і не перевівся нарід той. І множила край веселий, святоруський, люд, хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто-небесним, бо то кольори духовності й Божого знамення.
(Відходять.)
Дівчинка 1: Рідна мово!
Дівчинка 2: Мудра Берегине!
Дівчинка 1: Пресвятая Богородице!
Дівчинка 2: Судилася їй терниста доля.
Дівчинка 1: Вона, як і Україна, дивиться в душукожного з нас очима рідної мами, батьківським словомпромовляє до нашого серця.
Дівчинка 2: Слово рідної мови, увінчане терновимвінком страждання, не раз топтане і зневажене.
Дівчинка 1: Заборонене і зганьблене.
Дівчинка 2: Зраджене і забуте.
Дівчинка 1: Щоразу воскресало, аби відродитися утерновому вінку страждання, краси і слави.
Дівчинка 2: Терниста дорога стелилася нашій мовіна шляху державності, котра лише нині набулазаконодавчої конституційної сили...
Дівчинка 1: 1989 р. — прийнято Закон «Про мови вУкраїні».
Дівчинка 2: 1996 р. — Верховную Радою Україниприйнято Конституцію України, в якій українськіймові надано законодавчої конституційної сили.
9 листопада проголошено Днем української писемності та мови.
Дівчинка 2: Мова...
Дівчинка 1: Вона існує, живе, бореться незалежно від того, думаємо ми про неї чи ні, турбуємося чи забуваємо, шануємо чи зраджуємо.
Дівчинка 2: Слово безсмертне. Адже ніхто незаперечить давню біблійну істину: (разом) «Спочаткубуло Слово, і Слово було Бог».
(Відходять.)
Учениця: Сьогодні ми маємо чимало цікавих версій щодо походження української писемності.
Учень: Учені вважають, що автори трипільських написів — найдавніші племена, які жили на території теперішньої України, пелазги мали свою звуко-буквену азбуку, яка претендує на те, щоб вважатися першою у світі.
Учениця: Деякі вчені вважають, що пелаз-гійський алфавіт — не що інше, як етруський. Існує висловлювання історика другої половини І ст. до н.е. Діодора Сицилійського про те, що етруські букви могли б мати назву пелазійських, бо пелазги ними користувалися. З цього випливає, що писемність України походить не з кирилиці IX ст. н.е., а витоки її сягають періоду II тис. до н.е. Давню ж грецьку абетку, яку використали Кирило і Мефодій у створенні кирилиці, елліни одержали від пелазгів.
Учень: Чи не найзагадковішим витвором нашої давнини є так звана «Велесова книга» — пам'ятка дохристиянської стародавньої культури, що розповідає про передісторію слов'ян, про їхню боротьбу з ворогами, захищає віру предків-язичників.
Перший читець:
У часи ті Бог великий
Не ховавсь в небесній млі,
А усі боги родились
І вмирали на землі.
Рано вдосвіта на сході
Прокидавсь ясний Дажбог
І ходив-блукав до ночі
Синім степом без дорог.
По зелених пишних луках
Велес пас овець гладких,
Грів їх вовною м'якою,
Одганяв вовків від них.
Другий читець: Над дрімучими лісами
По пустелі степовій
Бог Стрибог літав на крилах,
Грав на кобзі золотій.
Третій читець:
Бог Перун на чорних хмарах
Вічно землю об'їздив,
Часом плакав, як дитина,
Часом сурмами будив...
Четвертий читець:
А в річках жили русалки,
Хапуни-водяники,
Лісовик свистів у лісі,
І сміялися Мавки...
(Олександр Олесь)
Учень: «Велесова книга»... Таємнича, загадкова розповідь наших предків про світ, природу, богів, її загадку все ще не розгадано.
Дівчинка 1: Будемо сподіватися,
Дівчинка 2: що український письменник Сергій
Плачинда,
Дівчинка 1: англієць Річард Вілсон,
Дівчинка 2: російський літературний знавець Дмитро Лихачов,
Дівчинка 1: Давньогрецький історик другої
половини І ст. до н.е. Діодор Сицилійськии
Дівчинка 2: мали підстави твердити, що писемність, котра виникла на території сучасної України, є однією з перших у світі.
Дівчинка 1: Адже століттями до нашої ери і століттями нашої ери на цій землі жили люди, вирощували хліб, виховували дітей, плекали слово єдину молитву життя і безсмертя.
Учні читають поезії про мову
Дівчинка 1:
Наша .мова
Мова наша, мова
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Дівчинка 2:
Крилате слово
Добірна фраза,
мов КОШТОВНИЙ камінь, огранений на бистрині життя — живого мовлення.
Народ її віками випещував і бавив, мов дитя. Вона є дзеркалом історії народу: здобутки, втрати, радість і журба, Житейська мудрість і дівоча врода, Струнка тополя, схилена верба, і простота, виразність, мальовничість і мелодійність, й гострота меча... Черпай досхочу з мовної криниці та дбай про неї, мови не втрачай, бо нею ти живий! Але забувши Крилате слово, — нидіє душа... Коштовний камінь без коріння в душах на торзі мов не вартий і гроша!
Л. Андрела
Дівчинка 3:
Слова вмирають. Блякнуть
їх багато,
І раптом чуєш, злато слово,
Злато!
Ах, хочеться скупатися у тім
Отецькім слові, слові золотім!
І хочеться, і прагнеться без тями
До цього слова припадать устами,
Ридати і радіти водночас,
Його не спляндрував жорстокий час,
Жорстокий деспот, слідця закону,
Не заточив, не спрятав у скарбону,
Не осліпив, не вбив, не залякав,
На гріш розмінний не перекував
Слова вмирають? Блякнуть?
Ні, не блякнуть.
Іще століття перед ними вклякнуть...
Р. Лубківський
Народе мій, дитино ясночола!
Живи й орудуй мовами всіма,
Бо кожна мова — твого духу школа,
Твоєї правди — золота сурма.
Вклякли перед зорею світовою,
Що пламеніє, наче сонця креси,
Та не молися мовою чужою,
Бо на колінах стоячи, умреш.
Д. Павличко
Дівчатка: Бережімо, шануймо рідну мову цей невмирущий голос України.
Звучить пісня «Господи, помилуй
Авторство, на жаль, не встановлено
Джерело: http://petdnepr.at.ua



Найважливіше
з теорії детективу!
Знайомтеся з цікавими статтями і доповнюйте рубрику своїми теоріями та практичними історіями. Чекаємо на ваші листи за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com
ОГОЛОШЕННЯ
До уваги передплатників!
Друкована та електронна версії журналу «Дніпро» виходять щомісячно!
Передплатити журнали можна:
на сайті:
www.dnipro-ukr.com.ua;
за телефоном:
(044) 454-12-80;
у відділеннях «Укрпошти».

ЦИТАТА ДНЯ
«Текст – це лише пікнік, на який автор приносить слова, а читачі – сенс»
(Цвєтан Тодоров)

УВАГА!!!
Пропонуємо всім охочим узяти участь у написанні літературно-критичних статей про нобелівських лауреатів.
Чекаємо на ваші роботи про Томаса Еліота до 31 липня 2016 року.
Найкращу статтю буде опубліковано на сторінках журналу.
Роботи надсилайте за адресою: lit-jur-dnipro-zav.proza@kas-ua.com (із позначкою "Нобелівка").