
ДНІПРО 1-6’2019
60
рував великим садівництвом. Як і бать-
ко, він мав звання почесного громадя-
нина Києва, належав до другої купецької
гільдії, входив у садову комісію міської
думи, опікунську раду Подільської жіно-
чої гімназії.
Юліус (Юлій Васильович) був одру-
жений на мешканці Пріорки Пелагеї
Гусьєвої, у них було семеро дітей: Ва-
силь, Ольга, Володимир, Євген, Віра,
Лідія та Надія. Юліус дав дітям слов’янсь-
кі імена.
Як особисту трагедію сприйняв події
1914 року, відчувши холодне ставлен-
ня до себе місцевих чиновників. Донь-
ки його у той час працювали у шпиталі,
добровольцем пішов на фронт і загинув
син Євген, сина Василя через деякий
час оголосять ворогом народу. Деякі
з Крістерів емігрували, розшукати на-
щадків було складно. Але для допитли-
вих шукачів нічого неможливого немає.
Приємним сюрпризом виявилася дов-
гоочікувана зустріч з одним з нащадків
В. Крістера – його праправнуком Сер-
гієм Вандаловським.
У доньки Юліуса Лідії було двоє ді-
тей: син Валентин (загинув від удару
електричним струмом) і донька Олена,
яка стала архітектором-художником.
Чоловік Олени Іванівни – Віктор Ван-
даловський – теж художник. Їхній син
Сергій Вікторович Вандаловський (наро-
дився в 1961 р.) – іконописець, закінчив
Київський державний художній інститут,
більш ніж 10 років працює в майстернях
Києво-Печерської лаври, провів чимало
персональних виставок у різних країнах
Європи.
Сергій Вандаловський зустрічав біля
входу в Києво-Печерську лавру. Пунк
туальний, береже час. Великий, боро-
датий, цікавий. Незвичайний! В обличчі
якась невловима подібність із прапраді-
дом. Проходимо в майстерні. Знайо-
мий творчий безлад. Але саме в такому
оточенні елементарних меблів, фарб,
підрамників народжуються шедеври.
У його доробку більш ніж 30 іконостасів
у різних країнах світу. Фрески майстра
прикрашають стіни Свято-Троїцького
монастиря міста Хеврона в Ізраїлі.
Роздивляємося роботи. Їх чимало.
Спостерігаємо поєднання традицій ві-
зантійського церковного живопису та
сучасного мистецтва. Ікони пишуться
за канонам – з використанням древніх
зразків, але творча природа художника
здатна додати мотиви сучасності. Робо-
ти інкрустуються камінням, адже вони
створюються для людей, які живуть у
нинішньому столітті. Здається, що лики
святих випромінюють добро, світло і
тепло. Якщо довго дивитися на роботи
майстра, складається враження, що іко-
на ніби входить в людину, її душу. Ікона
для іконописця – як молитва. Це не про-
сто робота для майстра, а його служіння!
Служіння ремеслу, істині, Богу. Нащадок
Крістера одержимий роботою.
Відбувається бесіда в оточенні худож-
ніх образів. Сильна людина Сергій Ванда-
Так будинок виглядав ще 15 років тому…
Два роки тому