
25
Проза
www.dnipro-ukr.com.uaдуха Знесіння. Але те, що побачив, було
просто надзвичайним.
Не уявляв, як розмовляти з нею, тим
паче – про щось просити. Вона була не
просто старшою за Полтвяницю та місто,
що постало на берегах уже схованої ріки.
Горянка була древньою. Це було видно
не лише з її розміру, а й із манери рухати
ся – то швидше за вітер, коли вона пере
стрибувала з дерева на дерево, то плав
но й ледь із завмираннями – на галявині.
Вона зупинилася за два метри від нас,
роздивляючись.
Я поглянув на Полтвяницю – та лише
мовчки дивилася на Горянку.
– Це ти мене покликала? – спитав
зрештою дух Знесіння. Голос був низь
ким та глибоким, і при кожному слові
наче клекотав. Але злості в ньому не
було.
– Так. Мене звуть Полтвяницею, – мо
вила моя товаришка без тіні страху. А от
у мене тремтіли коліна, скажу чесно. Не
так від переляку, як від захвату.
– Дух ріки? Я пам’ятаю, як ти народи
лася, – мовила раптом Горянка, розгля
даючи маленьку, розміром із кошеня,
Потвяницю. – Думала, ти підростеш.
– Я не пам’ятаю, щоб якийсь дух ріс, –
відверто сказала та, ніскільки не обра
зившись.
– Бо ти ще молоденька. Хоч і вмієш
співати мовою природи, – голос
білосніжної істоти трохи потеплішав,
але за мить знову став дещо моторош
ним: – Здивована, що ви прийшли. Мало
хто наважується. Ви, міські духи, боїтеся
древніх створінь. Хоч ми всі одного пле
мені. Просто ті, хто народився давніше,
таки трохи більші. Але нас геть небагато
лишилося. Ми інколи спостерігаємо за
вами… але не надто часто. Суєтність і
поспіх, розбудова міст подеколи викли
кають головний біль. Мій ліс мені дорож
чий. Хоч із кожним роком він стає все
меншим. Завдяки тим, кого ви так люби
те… Але то зайве зараз. А ви хто такі?
– Мене звуть Філіжаником, а це – Шо
коладниця. Ми духи кави й шоколаду. –
сказав я, намагаючись бути спокійним і
врівноваженим. Серце билось, як шале
не.
– А що таке кава й шоколад? – здиву
валася Горянка.
3
Вона мешкала всюди і – ніде. Тому що
подобу приймала не так, як ми, малеча.
Горянка розчинялася в Знесінні. Її тіло
ставало не просто невидимим, а части
ною середовища. Вона не була істотою,
відділеною від свого світу. Якщо я звик
сприймати філіжанку як альтернативну
оболонку, і так само ставилася Полтвя
ниця до своєї подоби камінчика, а Шоко
ладниця – до форми ложечки, то Горянка
сприймала своє чотирилапе тіло як щось
тимчасове, стаючи такою вкрай рідко.
Вона жила в тіні дерев та була прожилка
ми в їхній корі, росою на траві, камінця
ми на берегах струмків. Вона місяцями,
а то й роками не перевтілювалася на білу
істоту – просто тому, що не мала потре
би, а існувати єдино цілісною із хащами
було для неї комфортнішим та кращим
варіантом. Та все-таки метаморфоза ча
сом відбувалася, і саме завдяки цьому
дух не забував людської мови, пильную
чи за городянами, які гуляли парком, та
загалом усвідомлював, що відбувається в
навколишньому світі. Хоча її й не тягнуло
до людей так, як нас. Горянка сприймала
їх просто, як іще одних істот, які населя
ють великий світ. Хоч і розуміла, що він
багато в чому належить саме їм.
Їй було більше трьох тисяч років. Вона
пам’ятала не тільки заснування Львова
та народження Полтвяниці. За її пам’яті
люди віддавали шану Світовиду й Перу
ну на пагорбах, досі вкритих деревами.
Будували капища та поселення, прокла
дали дороги, мощені вапняковими плит
ками. Ті часи давно канули в Лету, а дух
пагорбів досі мешкав у листі й землі. Тоді
й мушель на Знесінні було більше, ніж те
пер – скам’янілих, полишених ще водами
Сарматського моря. Та коли ті води віді
йшли – уже не пам’ятала навіть Горянка.
Хоч одного з духів тієї водойми ще заста
ла, але відмовилася називати нам його
ім’я. Той очевидець давно закам’янів, на
багато тисячоліть переживши своє сере
довище тільки завдяки полишеним у пі
ску мушлям.